Recenze

Petr Suchánek, 2. 4. 2013
Slavná americká komedie Blakea Edwarse v hlavní roli s Audrey Hepburnovou v sobě skrývá víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Film z roku 1961 předznamenává budoucí politiku „humanitární“ vojenské intervence založené na konceptu univerzality lidských práv.

Rodinná oslava (1998) - je něco shnilého ve státě dánském
Petr Suchánek, 14.11.2012
Rodinná oslava (Festen) je první film natočený podle pravidel dánského manifestu Dogma 95, který se snaží pomocí omezení technických a dramatických produkčních prostředků soustředit na jádro umění filmu: příběh, herecké výkony a tématiku. Dogma 95 zapovídá používání prakticky všech zvláštních vizuálních a zvukových efektů, žánrovou stylizaci a excesivní akci (vražda atp.). Film musí být natočen ručně drženou kamerou ve skutečných kulisách. Tato omezení dávají filmům Dogma typicky naturalistický vzhled.

Cosmopolis (2012)
Petr Suchánek, 12.10.2012
Protagonistou nového filmu Davida Cronenberga je Eric Pecker, mladý miliardář, který se ve své luxusní limuzíně vydává na cestu napříč městem s cílem navštívit kadeřníka. Městem projíždí prezident Spojených států a ulice jsou plné demonstrantů. Nepříznivý finanční vývoj připravuje Erica závratnou rychlostí o peníze, a nadto se objeví zvěsti, že na něj někdo chystá atentát. Ericův sestřih má však absolutní prioritu.

Prometheus (2012)
Petr Suchánek, 5.7.2012
Prometheus, dlouho očekávaný návrat režiséra Ridleyho Scotta ke sci-fi a prequel k filmové sérii Vetřelec, byl pro většinu diváků překvapením. Byl totiž něčím docela jiným, než očekávali. Od jeho premiéry už uplynul nějaký ten pátek, a proto v tomto článku nebudu opakovat to, co bylo už stokrát napsáno, ale přejdu rovnou ke svojí interpretaci filmu. Prometheus klade divákovi řadu zdánlivě otevřených otázek, které však uzavírá fundamentální odpověď skrytá v samé struktuře filmu.

Avengers 2012 - Je král nahý?
Petr Suchánek, 3.6.2012
Avengers jsou trhák. Získali srdce diváků i kritiků a s přehledem překonali celou řadu dosavadních tržebních rekordů. Více než měsíc po premiéře podle mě nastala vhodná doba podívat se na fenomenálních úspěch Avengers s odstupem a podrobit je hlubší kritice.

Shame (2011)
Petr Suchánek, 8.4.2012
Shame je druhým celovečerním filmem britského režiséra Steva Mcqueena, který získal chválu kritiků už za svůj první film Hunger (2008) zabývající se irskou hladovkou z roku 1981. Shame upoutal pozornost veřejnosti kontroverzní tématikou a explicitními sexuálními scénami. Hlavní hrdina Brandon (Michael Fassbender) je úspěšný třicátník, jehož život ovládá závislost na sexu a pornografii. Brandonovu každodenní rutinu naruší návštěva jeho sestry (Carrey Mulligan), která mu nekompromisně vstoupí do soukromí. Nabízí však Shame i něco víc než plnočelnou nahotu?

The Tree of Life (2011) - Kde jsi byl, když jsem zemi založil?
Petr Suchánek, 3.3.2012
Terrence Malick je jeden z nejpozoruhodnějších současných režisérů. Za svou kariéru natočil jen 5 celovečerních filmů, které však všechny byly jak kriticky tak divácky úspěšné. Zatím poslední Malickův film, The Tree of Life, byl nominován na tři Oskary a z Cannes si odvezl prestižní Palme d'Or. Reakce kritiky i diváků však byly rozpačité. Nelineární narativ, který nevede diváka za ručičku, mnoho diváků překvapil a nechal je na pochybách co se interpretace a sdělení filmu týče. V následujícím článku se pokusím nabídnout svoji interpretaci, která mi osobně připadá nejpravděpodobnější, avšak jistě ne jediná.

Drive (2011)
Petr Suchánek, 14.2.2012
Jen málokdy se stává, že by mě nějaký film unesl právě tak jako Drive. Drive je totiž více než filmem spíše přírodním jevem srovnatelným svojí vzácností s úplným zatměním slunce. Jen zřídka je výsledkem kombinace poměrně nesourodého tvůrčího týmu, který stál za vznikem Drive takto harmonický, vizuálně strhující, a tematický bohatý film. Je zarážející, že film byl nominován pouze na jednoho Oscara a to v technické kategorii nejlepšího zvukového střihu. Důvody, které mě vedou k této chvále filmu Drive, bych rozdělil do tří vzájemně provázaných kategorií: estetika, režie, tématika.

The Girl with the Dragon Tattoo (2011) - Jak prosté, milý Watsone
Petr Suchánek, 11.2.2012
The Girl with the Dragon Tattoo je druhou adaptací románu Stiega Larssona Muži, kteří nenávidí ženy. Po řemeslné stránce bezvadně zpracovaný detektivní příběh v režii Davida Finchera si vysloužil velmi vřelé přijetí u diváků i kritiků. Je zde však něco, čím vybočuje z řady trháků loňského roku?